Hva er en kundestrategi – og hvorfor er den avgjørende for din bedrift?
Mange bedrifter har ikke en klar oversikt over hvor mange kunder de har, hvor mange de mister, eller hva som kjennetegner en verdifull kunde. Uten en tydelig kundestrategi risikerer du lavere kundelojalitet, høyere kundefrafall og tapt omsetning.
En kundestrategi er et rammeverk som hjelper deg med å:
- Definere hvem dine mest verdifulle kunder er
- Forstå hvorfor kunder blir – og hvorfor de forsvinner
- Øke verdien av kundeporteføljen din gjennom smartere tiltak

Hvordan bygger du en vellykket kundestrategi?
En god kundestrategi handler ikke bare om å tiltrekke seg nye kunder – den hjelper deg også med å beholde og utvikle eksisterende kunder. Ved å forstå kundenes behov og skape målrettede tiltak kan du øke kundelojaliteten og lønnsomheten.
6 nøkler til en effektiv kundestrategi
Med en kundestrategi som fokuserer på brukeropplevelse, personalisering og konverteringsoptimalisering vil du få økt kundelivssyklus og øke inntjeningen. Her er seks nøkler du bør fokusere på for å øke verdien på dine kunder.
1. Målstyring
Med et tydelig fokus blir det enklere å nå målene. Eksempel på mål:
- å øke konverteringsrate
- få flere tilbakevendende kunder
- øke gjennomsnittsverdien per salg.
2. Segmentering
Dele in kundene i grupper basert på f.eks kjønn, demografi, tidligere kjøp slik at du kan skreddersy tilbud og markedsføring.
3. Kundereise
Sett en plan for hvordan du skal guida besøkere på nettsiden for å få til en konvertering.
4. Kundeservice
Definere hvordan du skal håndtere henvendelser. FAQ, Chat, telefon, e-post – har du rett fokus
5. Barrierer
Identifisere barrierer og smertepunkter for kundene dine. Bruk f.eks data fra nettsider og kundeundersøkelser for å avdekke utfordringer.
6. Lojalitetsprogram
Hva gjør du for å opprettholde og bygge relasjonen etter et første kjøp? Se på muligheter for kundeklubb og/eller gamification for å involvere og belønne.
Få vekst i kundeportefølgens verdi
Fokuser på kundeopplevelsen og forstå hva som driver dine kunder
Øk verdien av kundeportefølgen gjennom å:
- Rekruttere nye kunder
- Beholde flere kunder
- Selger mer til eksisterende kunder
- Optimaliserer ressursbruk


Fra data til handling
- Bruk et CRM verktøy for å samle data
- Gjør en lønnsomhetsanalyse og prioritere aktiviteter utifra de kundene som bidrar mest eller har størst potensiale
- Lag segmenter og test innhold
Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat
Øyvind Stormyrbakken
+ 47 92 09 91 18
oyvind@nordicbridges.no
