Reklamerapporten 2024 (SE)

Hvordan opplever den svenske befolkningen reklame i dagens mangfoldige medielandskap? Reklamrapporten 2024 fra Novus i samarbeid med Sveriges Annonsörer gir spennende innsikt i hvordan reklame oppfattes på tvers av ulike kanaler. Selv om holdningen til reklame generelt er blandet, peker rapporten på flere strategiske muligheter for å forbedre reklameopplevelsen. Les videre for å utforske hva som skal til for å skape en mer positiv reklamekultur i Sverige!

Overordnet innstilling til reklame

Reklame skaper delte meninger blant svenskene: nesten halvparten ser positivt eller nøytralt på reklame, mens den andre halvparten forblir kritiske. Siden 2014 har interessen for reklame svakt avtagende, men rapporten viser at økt kunnskap kan bidra til mer positive holdninger. Jo mer forbrukerne forstår reklamens rolle og hvorfor den finnes, desto mindre forstyrrende oppleves den.

Kanaler som påvirker reklameopplevelsen

Rapporten fremhever enkelte kanaler som viktige for folks generelle opplevelse av reklame. TV og sosiale medier, som når flest, scorer lavt på reklameindeksen, noe som tyder på et stort potensiale for forbedring i hvordan reklame blir presentert her. Samtidig er det mer positive erfaringer fra reklame i brevlåden, trykte medier, podkaster og utendørs reklame, som oppleves som mer balanserte og mindre påtrengende.

Demografiske preferanser og observasjonsgrad

Forskjeller i alder og kjønn påvirker reklamepreferanser sterkt: yngre svensker foretrekker sosiale medier og influencere, mens eldre holder seg til TV og trykte medier. Kvinner viser større interesse for sosiale medier og influencer-innhold, mens menn er mer tiltrukket av digital video. Observasjonsgraden av reklame varierer, og mens enkelte kanaler med stor rekkevidde, som utendørs reklame, har lavere reklameoppmerksomhet, visse nisjekanaler som podkaster en høyere reklamebevissthet.

Viktigheten av balanse og frekvens

Rapporten peker på tre kvalitetsmarkører som påvirker reklameopplevelsen:

  • balanse mellom reklame og annet innhold
  • passende frekvens
  • muligheten til å velge bort reklame

Kanaler som skårer høyt på disse, som reklame i postkassen, trykte tidsskrifter og podkaster, oppfattes mer positivt. Derimot scorer TV og sosiale medier lavt, noe som tyder på at de ofte oversvømmer brukerne med reklame uten nok kontrollmuligheter.

Fremtidige muligheter for markedsførere

Rapporten fra Novus viser en vei mot en mer akseptert reklamekultur. Ved å fokusere på kanaltilpasning, balanse og forståelse for publikums preferanser kan markedsførere skape reklame som både oppleves mindre forstyrrende og blir bedre mottatt.

Ønsker du hjelp med å utarbeide markedsføring som konverterer? Kontakt oss på hello@nordicbridges.no for en uforpliktende prat.

Oppdatert: Oktober 2024